High 5: Tradycyjnie czyli w ławce na 5 sposobów

High 5 – przybij piątkę to wyjątkowa akcja blogujących anglistek. Jeśli mnie obserwujesz, to zapewne wiesz, że uczestniczę w niej od trzeciej edycji, a ta jest już… dwunasta! Tym razem przybijamy piątkę… tradycyjnie! Ale co kryje się pod tym hasłem? Najlepsze jest to, że u każdej z nas ukryło się coś innego, wyjątkowego, tradycyjnego. U mnie znajdziecie 5 pomysłów na wciągające aktywności w ławce, także… zaparz sobie kawę – zapraszam do lektury wpisu High 5: Tradycyjnie czyli w ławce na 5 sposobów!

Zacznijmy od tego, dlaczego akurat wybrałam  taki temat? Przecież metodyka nauczania języków obcych mówi o tym, że dzieci wczesnoszkolne nie powinny przesiedzieć całych zajęć w ławce szkolnej. Toż to zbrodnia metodyczna! 🙂 Ale czasami zdarzają się sytuacje, kiedy po prostu nie mamy wyboru lub po prostu potrzebujemy tego:

  • pracujemy z dużą grupą uczniów, a sala jest zbyt mała, abyśmy mogli pracować np. w kole,
  • uczymy szaloną grupę pierwszaków i chcemy dać im czas na oswojenie się z nami i naszymi metodami,
  • nie chcemy, żeby lekcja rozsypała się nam w połowie, a uczniowie są już „głodni” zabawy ruchowej,
  • chcemy trochę wyciszyć naszych uczniów,
  • wybuchła pandemia i dostałaś/eś bana na przeprowadzanie zabaw na dywanie, w grupie 😉

To tylko 5 punktów, a myślę, że znajdzie się ich więcej, prawda? Dlatego też przygotowałam dla Ciebie 5 aktywności, które idealnie sprawdzą się w wyżej wymienionych sytuacjach. Są to aktywności, które po prostu przeniosłam do szkolnej ławki, by przeprowadzić zajęcia w tradycyjny sposób – w ławce 🙂


 

Sprawdźcie poprzednią edycję akcji High 5 – przybij piątkę, w której do końca sierpnia zgarniecie super materiały!


 

High 5: Tradycyjnie czyli w ławce na 5 sposobów:

1. Word shapes

Już kiedyś wspominałam o tej aktywności. Uważam, że jest idealna na mocne zaangażowanie, a jednocześnie wyciszenie, uczniów. Sprawdziłam to w kliku grupach wiekowych, różnych pod względem zachowania i zaangażowania i wierzcie mi na słowo – word shapes sprawdzały się ZAWSZE 🙂 

A co jest potrzebne? Jedynie kartka w kratkę, coś do pisania/rysowania, podręcznik/ karty obrazkowe z podpisami, karty wyrazowe.

Poproś uczniów o otwarcie podręcznika na słowniczku na aktualnie omawianym temacie (lub wywieś karty obrazkowe/ wyrazowe na tablicy). Poproś dzieci, by przygotowały takie karty pracy, jak na zdjęciu poniżej (tę akurat przygotowywałam ja):

Co można zrobić z własnoręcznie przygotowaną kartą pracy?

  • dzieci zabierają ją do domu i proszą kogoś z rodziny, by spróbował ją wypełnić – dziecko wtedy zamienia się w eksperta, co pozytywnie wpływa na jego motywację wewnętrzną,
  • oddać nauczycielowi, który odkłada karty w miejsce, w którym odbędą dwudniową”kwarantannę” (taki wymóg jest u mnie), a następnie losowo rozdaje uczniom na kolejnej lekcji (jeśli minęła „kwarantanna” papieru, jeśli nie – czeka do lekcji kolejnej),
  • dzieci siedząc w ławkach parami, zamieniają się nimi i je uzupełniają (może niekoniecznie w czasie pandemii).

Kiedy dzieci przygotowują takie karty pracy to: uczą się prawidłowej pisowni, są skoncentrowane na zadaniu, są zaangażowane, czują się ważne, bo uczestniczą w procesie tworzenia pomocy dydaktycznych, a także… wspierają nauczyciela w tworzeniu lekcji kolejnych (mamy gotowe karty pracy).

2. Bingo w ruchu

Wszyscy zapewne wiemy, jak bardzo ważny jest ruch podczas zajęć językowych (i nie tylko) w I etapie edukacyjnym. Dlatego warto jest go połączyć ze znaną dzieciom zabawą.

Co potrzebujesz? Mini karty obrazkowe dla każdego dziecka (moi uczniowie mają takie w swoich ćwiczeniach), trochę miejsca obok ławki każdego ucznia.

Co robić? Poproś swoich uczniów, by każdy wybrał sobie np. 4 mini karty obrazkowe. Gracie w bingo – podajesz nie same słownictwo, ale łączysz je z frazą komunikacyjną, np. It’s a… pencil, ale tym razem dzieci nie zakrywają niczym swoich kart obrazkowych – ich zadaniem jest obejście dookoła swojego krzesła powtarzając całe zdanie 2 razy. Następnie podajesz kolejne zdanie. Uczniowie, którzy obejdą swoje krzesła 4 razy, mogą krzyknąć Bingo!

Co zyskują dzieci? Ruch i dobrą zabawę, utrwalają słownictwo i frazę komunikacyjną z lekcji, uczą się przestrzegania zasad bezpieczeństwa.

3. Abracadabra!

Moi mali uczniowie lubią elementy magii na zajęciach – nigdy nie wiedzą, czym ich zaskoczę 🙂 W sumie o kilku zabawach z różdżką w roli głównej opowiadałam podczas szkolenia 4PACK POMYSŁÓW, ale jedną z nich chętnie podzielę się z osobami, które (jeszcze) nie uczestniczyły w szkoleniu 🙂

Co jest potrzebne? Różdżka, „magiczne” zaklęcie, np.

„Abracadabra, abracadee,

You’re jumping like a frog with me!

One, two, three!”

Jak działamy? Po prostu czarujemy, a uczniowie obok swojej ławki wykonują czynności, które usłyszą. Jak widzicie – wcale nie trzeba mieć dużo miejsca, żeby trochę się poruszać w ławce/ obok ławki.

Co zyskują uczniowie? Zaspakajamy ich „głód” ruchu, dobrze się przy tym bawiąc i ucząc. Dodatkowo po pewnym czasie zaczynają „łapać” frazy komunikacyjne z zaklęcia i powtarzają je wraz z nami.

Więcej aktywności z użyciem magii przedstawiam w swojej części szkolenia

4. Parrots

To jest zabawa, która sprawdzi się w każdej sytuacji! Jeśli udało się Wam wziąć udział w zimowych konferencjach Macmillana, to bardzo możliwe, że mieliście okazję ją poznać (nie tylko ja o niej mówiłam – pozostałe dziewczyny w innych miastach również).

Co potrzebujemy? Karty obrazkowe. Ja jeszcze używam: różdżki, zakrętek np. po musach, dwóch kubeczków.

Co robimy? Dzieci siedzą w ławkach. Wywieszamy karty obrazkowe na tablicy (wcześniej wprowadzamy/ powtarzamy z dziećmi słownictwo). Następnie używamy magicznego zaklęcia i różdżki, by zaczarować dzieci w papugi 🙂 Następnie pokazujemy wybraną kartę i nazywamy ją: prawidłowo lub nie. Zadaniem dzieci jest powtórzenie po nas prawidłowego zdania, natomiast jeśli zdanie nie jest prawidłowe – dzieci nic nie mówią. Dodatkowo można dodać ruch:

Nauczyciel: It’s a pen (pokazuje kartę obrazkową z długopisem).

Dzieci: It’s a pen (powtarzają, bo zdanie jest ok, wstają).

Nauczyciel: It’s a school bag (pokazuje kartę obrazkową z kredką).

Dzieci: … (nie powtarzają, bo zdanie nie jest prawidłowe, siedzą).

Dodatkowo uczniowie mogą poprawić „błąd” nauczyciela. Dzięki temu sprawdzimy znajomość słownictwa.

A do czego są mi potrzebne zakrętki i kubeczki? Jeden kubeczek jest dla całej klasy, natomiast drugi – dla mnie. Zakrętki to punkty. Za każdą prawidłową odpowiedź dzieci otrzymują punkt, natomiast za każdą złą – ja otrzymuję punkt. 

Jak myślicie – kto ZAWSZE wygrywa? Czyj kubek zawsze jest pełny po brzegi? 😉

Kiedy bawimy się w Parrots: dzieci powtarzają słownictwo i uczą się fraz komunikacyjnych, uczą się odpowiedzialności zbiorowej (jeśli ktoś się pomyli, to ja zyskuję punkt) i przestrzegania zasad. Dodatkowo dzieci są bardzo skupione, wsłuchują się dokładnie w to, co mówię, ruszamy się w ławkach (można dodać inny ruch niż tylko wstanie z krzesła) i świetnie się bawimy – czasem dzieciaki dają mi fory, bo ile razy można przegrywać? 😉 Koniecznie spróbujcie!

5. Szybka planszówka

Moi uczniowie lubią gry planszowe, w szczególności te, które robią samodzielnie!

Co potrzebujemy? 1 pionek i 1 kostka do gry dla każdego ucznia (mogą przynieść swoje z domu), małe karteczki, mini karty obrazkowe dla każdego ucznia (z zestawu dla ucznia – w Bugs Team znajdują się w ćwiczeniach).

Jak ułożyć planszę do gry? To proste! Wszystko zależy od kreatywności naszych uczniów 🙂 Oczywiście takie plansze układają z mini kart obrazkowych i z karteczek, na których zapisują np. słownictwo lub frazy komunikacyjne. Dla mnie najważniejsze jest to, by pierwsze i ostatnie pole się łączyły (czyli np. mogą ułożyć kwadrat, koło itp.)

Jak grać? To też jest proste – uczniowie wybierają sobie pole, z którego wystartują. Rzucają kostką i poruszają się po swoich planszach o tyle pól, ile wypadło na kostce. Pole, na którym stoją, muszą nazwać pełnym zdaniem, np. omawiamy temat food i preferencje kulinarne – pionek ląduje na polu z obrazkiem jabłka, więc uczeń mówi np. I like/ don’t like apples.

Naszym zadaniem jest przysłuchiwanie się dzieciom, jeśli trzeba – korygowanie błędów. Możemy też zadawać pytania, nawiązując konwersację z dziećmi. Można powiedzieć, że my jesteśmy jedynie doradcami i przewodnikami, a dzieci ekspertami (to lubię na swoich zajęciach!).

Podczas grania indywidualnie: dzieci uczą się samodzielnej organizacji (choćby przez ułożenie planszy), powtarzają słownictwo i frazy komunikacyjne. Dodatkowo uczymy dzieci tego, jak mogą uczyć się samodzielnie – w domu.


Zwróćcie uwagę na to, że aktywności, które przygotowałam w ramach akcji High 5: Tradycyjnie czyli w ławce:

  • są uniwersalne,
  • nie pochłaniają dużo czasu na przygotowania,
  • nie wydajecie na nie własnych pieniędzy,
  • są idealne dla dużych grup,
  • sprawdzą się w czasie pandemii.

Dobrnęliście do końca? To wyobraźcie sobie, że to jeszcze nie koniec 🙂 Podrzucam linki do pozostałych blogów biorących udział w naszej super akcji

Klikajcie w nazwę bloga, by przejść do wpisów:

 

PS. Pamiętajcie o materiałach z poprzedniej edycji – dostępne tylko do końca sierpnia 😉 DOSTĘPNE TUTAJ

Udostępnij ten wpis

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Kategorie
Archiwum wpisów
Sprawdź ostatnie wpisy

Ten post ma 8 komentarzy

  1. Word shapes rządzą – już zresztą nie od dziś, może jak H dorośnie… 😉

  2. Edyta

    Uwielbiam Twoje Word Shapes <3 Sprawdzają się bardzo u mnie na zajęciach ze szkolniakami 🙂

    1. Kasia Komarnicka

      Nie do końca moje 😉 Wielu nauczycieli je zna, ale też wielu o nich zapomina lub w ogóle nie słyszało, dlatego postanowiłam o nich napisać 🙂

  3. Paulina Stachyra

    O świetny pomysł z kubeczkami i punktami 😉 Parrots i Bingo w ruchu idą na pierwszy ogień!

    1. Kasia Komarnicka

      Polecam, bo naprawdę się sprawdza 🙂

    1. Kasia Komarnicka

      No właśnie fajne jest to, że jest to naprawdę prosta gra, nie wymaga przygotowania i można przeprowadzić ją w każdych warunkach 🙂

Dodaj komentarz

Close Menu