High 5 powraca! W ramach 4. już edycji naszej akcji wraz z czternastoma innymi blogującymi anglistkami rozpoczynamy przygotowania do nowego roku szkolnego. Nasze wpisy, opróczy wspólnego tematu: Back to school, połączy nasza tytułowa piątka.
Na made by kate znajdziecie gry i zabawy językowe dla siódmoklasistów.
No właśnie, wykorzystujecie techniki ludyczne na swoich zajęciach? U mnie są one obowiązkowe! 🙂 Mają szerokie zastosowanie w nauczaniu; umożliwiają rozwój sprawności receptywnych (słuchanie, czytanie) oraz produktywnych (pisanie, mówienie), dlatego w dzisiejszym wpisie zachęcam Was do wykorzystania zabaw i gier nawet z 7. klasą. Zaczynamy! 🙂
Jest to gra słowna dla dwóch drużyn. Można w nią grać na dwa sposoby:
1. Zapisujemy na tablicy słowo i podajemy do niego trzy różne definicje. Tylko jedna z nich jest prawidłowa. Uczniowie zgłaszają się do odpowiedzi na nasz znak – kto pierwszy się zgłosił, ten jako pierwszy po konsultacji ze swoją drużyną podaje poprawną dfinicję zapisanego słowa. Po podaniu dobrej odpowiedzi drużyna zyskuje 2 punkty. Jeśli się pomylą, pytanie przejmują przeciwnicy – jeśli dobrze odpowiedzą zdobywają 1 punkt.
2. Podajemy drużynom listy ze słowami i definicjami. Ich zadaniem jest połączenie we własnym gronie słów z definicjami, a następnie sprawdzenie odpowiedzi z nauczycielem. Zasada gry jest taka, jak w pkt 1: drużyny naprzemiennie zadają sobie pytania (słowo + 3 definicje).
Po wakacjach nasi uczniowie mogli „zapomnieć”, jak się pisze w języku obcym 🙂 W przypomnieniu słownictwa i struktur gramatycznych oraz szyku zdania czy czasowników nieregularnych pomóc może zabawa Consequences.
Rozdajemy każdemu uczniowi kartki z pytaniami w poziomych sektorach, np:
Właściciele kartek wypełniają pierwszą rubrykę i podają kartkę dalej, wcześniej zawijając ją tak, by kolejna osoba nie mogła przeczytać wpisu. Każda rubryka w ten sposób zapełniona będzie przez innego ucznia, a to, co wpiszą w nie, stworzy może zaskakujące zestawienie 🙂
Moja rada: przy dość liczebnych klasach możecie podzielić uczniów na mniejsze grupy, np. po 7 osób (by każdy wypełnił jedną rybrykę).
Przykładowe karty możecie pobrać tutaj:
Speed Learning to przekształcona wersja speed dating, wykorzystywana w nauczaniu. Uczniowie siedzą naprzeciwko siebie i rozmawiają na wybrany przez Was temat. Na początek roku, na rozruszanie 7-klasistów, proponuję tematykę wakacyjną – niech zadają pytania, odpowiadają na nie, opowiadają o wakacjach, przygodach, wyprawach. Ale uwaga – na nasz znak, zmieniają miejsca (schemat poniżej)! 🙂
Źródło: youtube.com |
…i zaczynają rozmawiać znowu z innim partnerem.
Moje rady: Na rozmowy dajcie swoim uczniom 2-3 minuty i zróbcie max. 3-5 zmian. Jeśli wydłużycie czas i zrobicie więcej zmian, zabawa może się im szybko znudzić, a przeciez nie o to nam chodzi.
A żeby ułatwić uczniom pracę, wcześniej możecie ich przygotować do tej zabawy, np. układając wspólnie listę pytań dot. wakacji.
Zasady zabawy są dziecinnie proste. Jedyne, co potrzebują uczniowie to: kartki papieru i kredki czy mazaki. Pracując w parach, uczniowie rysują to, co opisuje nauczyciel. Każda para może zadać np. 2 pytania dot. rysunku w trakcie zabawy (to Wy ustalacie, na ile chcecie zostać „zagadani” – wiele zależy od grupy, z którą pracujecie). Celem tego ćwiczenia jest skupienie się i przelanie na papier tego, co uczniowie zrozumieli ze słuchu.
Pod koniec roku szkolnego wykorzystałam to ćwiczenie z 5 klasą, pracując na komputerach w programie Paint. Było zabawnie i wyszło naprawdę super!
Moje rady: Możecie mieć przed sobą obrazek, który będziecie opisywać uczniom. Spróbujcie też dać różne obrazki uczniom: jeden uczeń opisuje, drugi rysuje. Ćwiczymy i mówienie, i słuchanie ze zrozumieniem.
Jedna z moich ulubionych zabaw sprawdzająca się w bardzo wielu grupach wiekowych. Rozwieszamy w klasie flashcards; ja dorzucam jeszcze karty wyrazowe. Przygotowyjemy stoper, nastawiając go np. na 1 min. oraz kartkę, na której zapisywać będziemy liczbę poprawnych odpowiedzi. Wybrany uczeń na nasz znak jak najszybciej nazywa obrazki i tłumaczy wyrazy. Kiedy podaje ostatnią odpowiedź, zapisujemy liczbę poprawych odpowiedzi. Następnie kolejny uczeń rusza w drogę po klasie 🙂
W zabawie panuje powtarzalność: łatwo będzie zapamiętać słownictwo, jeśli kilka osób je powtórzy – uczniowie uczą się społecznie.
Moje rady: Ustalcie z uczniami zasady na początku – zabawa ma być bezpieczna! Możecie porozsuwać ławki lub np. zmienić klasę, jeśli Wasza nie nadaje się do takiej zabawy. Jeśli uczycie dość liczebne grupy – podzielcie ich na pary: jedna osoba chodzi po klasie, a druga może jej podpowiadać.
______________________________________________________
Post powstał w ramach akcji
W czwartej odsłonie udział wzięły także inne blogujące anglistki. Koniecznie zobaczcie, co przygotowały dla Was w tej edycji.
Pomysły przy tablicy – 5 pomysłów na powrót do szkoły z okularami na nosie
Małe duże – 5 wskazówek na pierwsze zajęcia
Londonopoly – 5 przydatnych gadżetów na nowy rok szkolny
Little English Playground – 5 pomysłów na początek współpracy z nową grupą
Let’s read in English – BOOK to school – czyli 5 propozycji książkowych do wykorzystania w nowym roku szkolnym
Head Full of Ideas – 5 muzycznych propozycji na początek roku
Funglish – 5 przedmiotów w niezbędniku lektora
Ewa Szymkowiak – Prowadzenie zeszytu na 5!
Englishake – 5 sposobów, jak pisać lepsze wypracowania po angielsku, czyli zaczynamy nowy rok szkolno-akademicki!
Enjoy English – 5 ćwiczeń integrujących na początek roku szkolnego
Edyta Pikulska – 5 pomysłów na przypomnienie słownictwa w klasach 1-3
Jak Wam się podoba ta edycja High 5 i moje pomysły na rozruszanie siódmej klasy? Dajcie znać, a ja tymczasem lecę na blogi dziewczyn, zobaczyć, co przygotowały ciekawego 🙂
Świetne pomysły, idealne nie tylko na początek roku szkolnego! 🙂 Dzięki!
Super pomysły! 🙂
Aż żałuję, że nie pracuję ze starszymi…:) Świetne pomysły Kasiu:)
Dziękuję Ci za to zestawienie – niektóre rzeczy człowiekowi umykają, a szkoda, bo są to świetne propozycje ćwiczeń 🙂 "Moje rady" są dopełnieniem i wisieńką na torcie!
Wspaniałe pomysły: aktywne i zabawne. Kto powiedział, że tylko z małymi dziećmi można się fajnie bawić? 🙂
Świetne propozycje z cennymi wskazówkami! Na gry i zabawy nie ma ograniczeń wiekowych, nawet dorośli lubią tego typu ćwiczenia.
Właśnie takie pomysły są potrzebne na powakacyjne rozruszanie dzieciaków 🙂 Super!
Lubię zabawę w rysowanie według opisu, widziałam też taką opcję, że uczniowie rysują na papierowym talerzyku prosty obrazek, ale… trzymając go na głowie, potem wygrywa osoba której obrazek najbardziej zgadza się z oryginalną wersją, jeszcze tego sposobu nie wypróbowałam ale bardzo mnie zaintrygował 🙂
Świetne! Jak kiedyś będę pracować że starszymi uczniami, to wiem co kogo uderzać ?
Speed dating rządzi 🙂 Ja czasami robię tę grę na korytarzu, uczniowie siedzą w dwóch rzędach naprzeciwko siebie. Pomysł z rysowaniem jest fajny, uczę w liceum plastycznym i może się naprawdę przydać 🙂
Consequences i Speed Learning to coś dla moich uczniów 😉 REWELACJA 😀
Wow, to prawdziwe urozmaicenie zajęć! I to nie jedno! Dziękuję 🙂
Consequences! Jeja, bawilismy sie w to kiedy sama bylam w szkole! Nie wpadlam na to, zeby wykorzystac te zabawe na angielskim! Swietne pomysly, dzieki:)