Praca w grupach jest formą pracy bardzo lubianą przez uczniów, ale niestety czasem zapominaną przez nauczycieli czy lektorów. Pamiętam czasy, kiedy uczyłam się języków na podstawie… wykładu nauczyciela! Niestety prowadzenie monologu nie sprzyja nauczaniu / uczeniu się żadnego języka obcego. Ale zacznijmy po kolei – po co praca w grupach na lekcji języka obcego? Co takiego ona daje naszym uczniom?
Z doświadczenia zapewne wiecie, że najwięcej uczymy się, kiedy sami jesteśmy aktywni. Zapewne słyszeliście o tym, że jeśli działamy, jesteśmy w stanie zapamiętać 70-75% tego, co sami mówimy, natomiast nauczając zapamiętujemy ok. 90% tego, co przedstawiliśmy (u mnie się to sprawdza).
Dlatego my, nauczyciele i lektorzy, powinniśmy zachęcać naszych uczniów do samodzielnego działania. Schodzimy z roli eksperta do roli doradcy, obserwatora, słuchacza, a także partnera oraz animatora.
GŁÓWNE CELE PRACY W GRUPIE:
– aktywizowanie uczniów,
– uczenie się od siebie nawzajem,
– pokonywanie własnych nieśmiałości,
– uczenie się komunikowania się z innymi,
– nabywanie pewności siebie,
– integracja zespołu klasowego.
PODZIAŁ KLASY NA GRUPY:
Na początku mojej przygody z nauczaniem był to problem – w klasach, a nawet już w grupach przedszkolnych, były potworzone „koła wzajemnej adoracji”. Często słyszałam, że „nie będę z nim/nią w grupie, bo…”, a po „bo” wiązanki uczniów, które czasem sprawiały przykrość innym, „niszczyły” moje plany lekcyjne, tworzyły konflikty w klasie. Tragedia! Musiałam znaleźć sposoby, żeby dzieci chętnie pracowały w grupach takich, jakie wylosują. No właśnie – wylosują. To była myśl! Po co odliczać do trzech, jak można wylosować coś i się przy okazji czegoś nauczyć, a nawet dobrze bawić? Przecież wtedy odwrócę ich uwagę od wymówek, prawda? 😉 Podziałało!
Za każdym razem, wprowadzając pracę w grupie, zmieniam system grupowania – nigdy nie wiedzą, na kogo trafią, a przede wszystkim, nie wiedzą, co im zafunduję 😉
MOJE (SPRAWDZONE) 10 SPOSOBÓW NA PODZIAŁ KLASY NA GRUPY:
1. Patyczki laryngologiczne. Można użyć je na wiele sposobów. Moi uczniowie sami podpisali swoje patyczki, udekorowali, jak tylko chcieli. Trzymam je w plastikowych kubkach i losujemy (albo ja, albo uczniowie).
2. „Sparowani bohaterowie”. Na pewno znacie swoich uczniów na tyle, by wiedzieć, czym się interesują. Ja, podczas rozgrzewki, zrobiłam małe rozeznanie odnośnie filmów, książek, bajek. I podział na grupy/pary gotowy! Losujemy i szukamy swojej grupy 🙂
A Wy w jaki sposób dzielicie klasy na grupy? Macie jakieś sprawdzone sposoby? Dajcie znać 🙂
Swoje nakrętki, właśnie w naklejkami o których wspominasz (można zobaczyć u mnie na Fb lub Instagramie) stworzyłam na potrzebny różnych aktywności, m. in. losowania grup i par właśnie ?.
Skarbnica pomysłów:)
To się wstrzeliłam 🙂 Naklejki są naprawdę świetne! Warto je wykorzystać 🙂
🙂 Rozumiem, że pomysły przypadły do gustu ? 🙂
Świetne pomysły 😀 A sparowani bohaterowie sprawdzą się zarówno w młodszych grupach, jak i tych starszych. To będzie hit! Dziękuję 😀
Dokładnie tak! Sparować można też inne wyrazy, np. black & white, big & small itd. 🙂
Wow, ale spis świetnych pomysłów na grupowanie!