Egzamin ósmoklasisty po raz pierwszy odbędzie się w roku szkolnym 2018/2019. Oczywiście jednym z trzech obowiązkowych przedmiotów będzie również język obcy nowożytny, m.in. język angielski. Wielu nauczycieli tego przedmiotu zastanawia się, jak ugryźć temat, by egzamin wypadł dobrze – czasu jest niewiele, a zagadnień wręcz przeciwnie…
Jako uczennica, miałam okazję pracować z repetytorium – nie lubiłam tego! Wiecie dlaczego? „Otwórzcie książki na stronie … . Zróbcie pierwsze 3 ćwiczenia i za chwilę je sprawdzimy” – N-U-D-A! Zawsze powtarzam sobie: „Kaśka, nie rób tego samego swoim uczniom” 🙂 I nie robię, bo: a) nie chcę ich zniechęcić do nauki języka angielskiego, b) chcę ich zarazić swoją pasją, c) chcę ich czegoś nauczyć, d) chciałabym, aby dobrze mnie wspominali.
Dlatego w dzisiejszym wpisie chcę Was zachęcić do korzystania z repetytorium w sposób: efektywny, kreatywny, aktywny – pobudzający uczniów do działania. Wybrałam do tego nowe „Repetytorium Ósmoklasisty” wyd. Macmillan, które sprawdzi się jako podręcznik używany na co dzień w klasie ósmej, jak i jako materiał dodatkowy (np. na zajęcia dodatkowe) oraz zapewne znany już Wam Quizlet.
„Repetytorium Ósmoklasisty” będzie dostępne u reprezentantów wydawnictwa Macmillan już wkrótce – w drugiej połowie marca. Na chwilę obecną możecie pobrać przykładowe strony i nagrania (⬅klik).
Źródło: www.macmillan.pl/katalog/repetytorium-osmoklasisty,p-697-83 |
Ja natomiast mam dla Was gotowe zestawy słownictwa na Quizlet (⬅ klik) z rozdziałów 1 i 2 „Repetytorium Ósmoklasisty” (aż 21 zestawów!).
A teraz… czas na moje 3 sprawdzone pomysły na pracę ze słownictwem, tym razem z repetytorium 🙂 Możecie je wykorzystać na wprowadzenie słownictwa, powtórzenie lub podsumowanie lekcji.
1. QUIZLETOWA RYWALIZACJA.
Wybieramy słownictwo, które nas interesuje, np. Unit 1 – Character / Cechy charakteru. Dzielimy uczniów na 3-4 osobowe grupy i za pomocą rzutnika lub na tablicy interaktywnej wyświetlamy Fiszki (1) – ja zawsze daję Start i nie muszę ich sama „przerzucać” (dodatkowo wchodząc w Opcje możecie sami wybrać, jak ma być wyświetlane słownictwo). Zadanie uczniów: zapamiętać jak najwięcej słów/ wyrażeń, które wyświetlimy. W zależności od klasy/ grupy, możecie wyświetlić je więcej razy (u mnie 2 razy, w różnej kolejności, jeśli nie ma wielu słówek w wybranym Quizlecie).
Następnie dajcie grupom wcześniej przygotowany i wydrukowany Test (2). Możecie przygotować go wg swoich upodobań/ wymagań/ poziomu grupy; możecie wybierać rodzaje pytań i ich limit, a także w jaki sposób Wasi uczniowie mają odpowiadać – angielski, polski, angielski i polski 🙂
Co dalej? Quizlet wyłączony, każda grupa otrzymuje swoją „kartkówkę” i do dzieła – piszą ją wspólnie (dajcie im określony czas), a następnie poproście uczniów, by wymienili się nimi z inną grupą. Włączacie ponownie Fiszki i uczniowie sprawdzają „kartkówki” swoich kolegów. Na koniec prosicie przedstawicieli grup, by omówili tylko dobre odpowiedzi 😉 Taki pozytywny feedback.
2. TABELKOWY QUIZLET.
Do demonstracji tego ćwiczenia wybrałam ćw. 5 ze str. 12 z książki ucznia. Zestaw słówek: Unit 2 – Inside the house / Wewnątrz domu. W ćw. 5 mamy wybranych 18 pojęć spośród 46, dlatego te 18, które się pojawiają oznaczyłam gwiazdką. Za chwilę dowiecie się dlaczego 🙂 Mam też dla Was, a właściwie dla Waszych uczniów gotową tabelkę, którą uczniowie powinni przepisać do zeszytu z repetytorium (fajnie, co?), ale dla ułatwienia tylko ją wydrukujecie i rozdacie dzieciakom 🙂
Co robimy? Tłumaczymy uczniom ćwiczenie (mogą pracować indywidualnie lub w parach) – włączamy Fiszki i ich zadaniem jest uzupełnienie tabelki korzystając z wyświetlanego zestawu (tu proponuję „przerzucać” słówka ręcznie tak, aby uczniowie zdążyli uzupełniać swoje tabelki).
I wracamy do wcześniej wspomnianej gwiazdki. Kiedy włączycie Fiszki i wejdziecie w Opcje, możecie wybrać, czy chcecie, by w fiszkach pojawiły się wszystkie pojęcia czy tylko te wybrane. Czyli ćwiczenie możecie też… rozszerzyć 😉 Po uzupełnieniu tabelek oczywiście sprawdzamy, co i gdzie wpisali nasi uczniowie.
Cu-Do 🙂 Dziękuję!
Mam nadzieję, że się przyda 😉
Od razu lekcja staje się ciekawsza! A Quizlet jest świetnym narzędziem 🙂
Jak widać, można go wykorzystać nie tylko indywidualnie 🙂
Zachęcam do skorzystania z opcji Quizlet Live – uczniowie potrzebują smartfony lub tablety – rywalizują w grupach, które dobierane są losowo przez aplikację. Po każdej rozgrywce następuje podsumowanie – analiza trafnych i błędnych odpowiedzi. Rewelacyjny drilling na lekcji.
To na pewno super opcja. Niestety nie we wszystkich szkołach uczniowie mogą używać smartfony lub tablety (np. u mnie), a QL dostępny jest w wersji płatnej. Chciałam, żeby z powyższych ćwiczeń mogli skorzystać wszyscy 🙂 Ale bardzo dziękuję za komentarz – może ci, co mogą skorzystają z QL 🙂
Nieziemska aplikacja jam ten blog, dla tego lubię i blog, i aplikację.
Bardzo mi miło 😀
Polecam sprawdzić portal z testami online na egzamin ósmoklasisty http://www.egzamin-8klasa.pl/egzamin-osmoklasisty/