Dziś chcę Wam przedstawić zadania bardzo uniwersalne, dzięki którym przećwiczycie z uczniami starszymi nie tylko słownictwo, ale i gramatykę oraz umiejętność mówienia. Mam nadzieję, że przypadną Wam do gustu 🙂
Wybrałam do tego chmury wyrazowe, które są genialnym punktem wyjścia do wielu ćwiczeń aktywizujących. Oprócz tego są też m.in. atrakcyjne, pobudzają wyobraźnię, ale też niosą mnóstwo informacji.
Zadania przygotowałam w oparciu o ćwiczenia czy słownictwo znajdujące się w „Repetytorium Ósmoklasisty”.
JAK WYKORZYSTAĆ CHMURY WYRAZOWE NA LEKCJACH?
☁ SŁOWNICTWO
Słownictwo: „Repetytorium Ósmoklasisty” wyd. Macmillan, s. 55 |
a) Przedstawianie/powtarzanie/utrwalanie słownictwa.
b) Dodając odpowiednie grafiki – łączenie wyrazów z obrazkami/tworzenie słowniczków obrazkowych.
c) Tworzenie chmur wyrazowych ze słowami przysparzającymi problemy (uczniowie mogą sami takie wykonać).
d) Grupowanie wyrazów z chmur, np. vegetable: cabbage, potato, cucumber, fruit: strawberry, grapes itd.
e) Przy powtarzaniu większej ilości słownictwa (np. z kilku działów) – dopisywanie kategorii (lub zaznaczanie słów odpowiednim kolorem).
f) Wyszukiwanie w chmurze pełnej słów z jednej kategorii, jednego słowa, które nie pasuje do pozostałych.
g) Układanie zdań z przedstawionymi słowami.
h) Odczytywanie i zapisywanie słów z poprzestawianych liter.
Słownictwo: „Repetytorium Ósmoklasisty” s. 11 |
☁ GRAMATYKA
Zdania: „Repetytorium Ósmoklasisty” s. 17, ćw. 2 |
a) Zdania do ułożenia z rozsypanki.
b) Ułożenie zdań z podanych wyrazów, aby były logiczne i gramatycznie poprawne.
c) Ułożenie zdania twierdzącego, a następnie przekształcenie go w pytanie i przeczenie.
d) Wpisanie w chmury czasowników nieregularnych i grupowanie ich przez uczniów, np. be – was/were – been, a następnie ułożenie zdań w danym czasie, np. Past Simple.
e) Ułożenie rozsypanki i tłumaczenie fragmentów podanych w języku polskim na język angielski.
Zdania: „Repetytorium Ósmoklasisty” s. 27, ćw. 3 |
☁ MÓWIENIE
Pytania: „Repetytorium Ósmoklasisty” s. 13, ćw. 11 |
a) Na rozgrzewkę lub podsumowanie lekcji.
b) Uczniowie losują chmury z pytaniami, układają je i zadają drugiej osobie.
c) Podając różne słowa w chmurze (rzeczowniki, przymiotniki, czasowniki itd.) z danego działu ze słowniczka, ułożenie z nich historyjki.
Generatorów do tworzenia chmur wyrazowych jest mnóstwo. Ja mam swoje ulubione: WordArt oraz WordItOut i to właśnie w nich wykonałam chmury, które możecie zobaczyć w poście (możecie dobierać czcionki, ich wielkość, kolory, kształty).
A jak Wy wykorzystalibyście jeszcze chmury wyrazowe? Jakieś pomysły typowo przygotowujące do egzaminu ósmoklasisty?
P.S. Jeśli przygotowujesz swoich uczniów do egzaminu ósmoklasisty, to zapraszam do grupy na Facebook’u ANGIELSKI: EGZAMIN ÓSMOKLASISTY.
A jeżeli chcesz zapoznać się z repetytorium, na którym pracuję, może pomóc Ci w tym ten film:
— wpis sponsorowany —
Cudowne! Dziękuję!:)
Bardzo się cieszę, że wpis się spodobał! 🙂
Uwielbiam Twojego bloga! Masz tyle pomysłów, inspirujesz mnie do działania. Jestem początkującą blogerką i cieszę się, że mogę zawsze zajrzeć do Ciebie i dowiedzieć się czegoś nowego. Masz może jakieś rady odnośnie prowadzenia bloga?
Ja z moimi dziećmi robiłam wiosenny plakat, dzieci przyklejały obrazki na brystol, a następnie – czytane przeze mnie – napisy. Oczywiście nie mogło zabraknąć piosenki o biedronce!
Bardzo dziękuję za miłe słowa! 😉
Rady…? Przede wszystkim nic na siłę i podejście "chcę" zamiast "muszę" 🙂
Pomysł świetny☺!
Dziękuję! Mam nadzieję, że się przyda 🙂
Wspaniałe pomysły! Gratuluję i dziękuję za wszystko:)