Efektywnie, aktywnie i kreatywnie, czyli sposób na Repetytorium Ósmoklasisty #1

 

Egzamin ósmoklasisty po raz pierwszy odbędzie się w roku szkolnym 2018/2019. Oczywiście jednym z trzech obowiązkowych przedmiotów będzie również język obcy nowożytny, m.in. język angielski. Wielu nauczycieli tego przedmiotu zastanawia się, jak ugryźć temat, by egzamin wypadł dobrze – czasu jest niewiele, a zagadnień wręcz przeciwnie…
Jako uczennica, miałam okazję pracować z repetytorium – nie lubiłam tego! Wiecie dlaczego? „Otwórzcie książki na stronie … . Zróbcie pierwsze 3 ćwiczenia i za chwilę je sprawdzimy” – N-U-D-A! Zawsze powtarzam sobie: „Kaśka, nie rób tego samego swoim uczniom” 🙂 I nie robię, bo: a) nie chcę ich zniechęcić do nauki języka angielskiego, b) chcę ich zarazić swoją pasją, c) chcę ich czegoś nauczyć, d) chciałabym, aby dobrze mnie wspominali.

Dlatego w dzisiejszym wpisie chcę Was zachęcić do korzystania z repetytorium w sposób: efektywny, kreatywny, aktywny – pobudzający uczniów do działania. Wybrałam do tego nowe „Repetytorium Ósmoklasisty” wyd. Macmillan, które sprawdzi się jako podręcznik używany na co dzień w klasie ósmej, jak i jako materiał dodatkowy (np. na zajęcia dodatkowe) oraz zapewne znany już Wam Quizlet.

„Repetytorium Ósmoklasisty” będzie dostępne u reprezentantów wydawnictwa Macmillan już wkrótce – w drugiej połowie marca. Na chwilę obecną możecie pobrać przykładowe strony i nagrania (⬅klik).

Źródło: www.macmillan.pl/katalog/repetytorium-osmoklasisty,p-697-83

Ja natomiast mam dla Was gotowe zestawy słownictwa na Quizlet (⬅ klik) z rozdziałów 1 i 2 „Repetytorium Ósmoklasisty” (aż 21 zestawów!).

A teraz… czas na moje 3 sprawdzone pomysły na pracę ze słownictwem, tym razem z repetytorium 🙂 Możecie je wykorzystać na wprowadzenie słownictwa, powtórzenie lub podsumowanie lekcji.

1. QUIZLETOWA RYWALIZACJA.


Wybieramy słownictwo, które nas interesuje, np. Unit 1 – Character / Cechy charakteru. Dzielimy uczniów na 3-4 osobowe grupy i za pomocą rzutnika lub na tablicy interaktywnej wyświetlamy Fiszki (1) – ja zawsze daję Start i nie muszę ich sama „przerzucać” (dodatkowo wchodząc w Opcje możecie sami wybrać, jak ma być wyświetlane słownictwo). Zadanie uczniów: zapamiętać jak najwięcej słów/ wyrażeń, które wyświetlimy. W zależności od klasy/ grupy, możecie wyświetlić je więcej razy (u mnie 2 razy, w różnej kolejności, jeśli nie ma wielu słówek w wybranym Quizlecie).
Następnie dajcie grupom wcześniej przygotowany i wydrukowany Test (2). Możecie przygotować go wg swoich upodobań/ wymagań/ poziomu grupy; możecie wybierać rodzaje pytań i ich limit, a także w jaki sposób Wasi uczniowie mają odpowiadać – angielski, polski, angielski i polski 🙂

Co dalej? Quizlet wyłączony, każda grupa otrzymuje swoją „kartkówkę” i do dzieła – piszą ją wspólnie (dajcie im określony czas), a następnie poproście uczniów, by wymienili się nimi z inną grupą. Włączacie ponownie Fiszki i uczniowie sprawdzają „kartkówki” swoich kolegów. Na koniec prosicie przedstawicieli grup, by omówili tylko dobre odpowiedzi 😉 Taki pozytywny feedback.

2. TABELKOWY QUIZLET.

Do demonstracji tego ćwiczenia wybrałam ćw. 5 ze str. 12 z książki ucznia. Zestaw słówek: Unit 2 – Inside the house / Wewnątrz domu. W ćw. 5 mamy wybranych 18 pojęć spośród 46, dlatego te 18, które się pojawiają oznaczyłam gwiazdką. Za chwilę dowiecie się dlaczego 🙂 Mam też dla Was, a właściwie dla Waszych uczniów gotową tabelkę, którą uczniowie powinni przepisać do zeszytu z repetytorium (fajnie, co?), ale dla ułatwienia tylko ją wydrukujecie i rozdacie dzieciakom 🙂

Co robimy? Tłumaczymy uczniom ćwiczenie (mogą pracować indywidualnie lub w parach) – włączamy Fiszki i ich zadaniem jest uzupełnienie tabelki korzystając z wyświetlanego zestawu (tu proponuję „przerzucać” słówka ręcznie tak, aby uczniowie zdążyli uzupełniać swoje tabelki).

I wracamy do wcześniej wspomnianej gwiazdki. Kiedy włączycie Fiszki i wejdziecie w Opcje, możecie wybrać, czy chcecie, by w fiszkach pojawiły się wszystkie pojęcia czy tylko te wybrane. Czyli ćwiczenie możecie też… rozszerzyć 😉 Po uzupełnieniu tabelek oczywiście sprawdzamy, co i gdzie wpisali nasi uczniowie.

 
Gotową tabelkę możecie pobrać stąd: POBIERZ TABELKĘ DO ĆW. 5 STR. 12.
 
3. QUIZLETOWY WYŚCIG.
 
To ćwiczenie-wyzwanie spodoba się Waszym uczniom. Przy okazji rozruszają się trochę 😉
Zestaw pojęć wybrałam losowo – padło na Unit 2 – Types of home / Rodzaje domów. Dzielimy klasę na 2-3 drużyny. Każda drużyna dostaje kredę/ markera do tablicy i miejsce, gdzie będzie zapisywać odpowiedzi (najlepiej podzielić tablicę na 3 równe części).
Włączamy Fiszki (1) (tutaj przeważnie daję Start; nie „przerzucam” ręcznie), a uczniowie śledzą je, powtarzają słownictwo – muszą się skupić 🙂 Następnie zmieniamy „kafelek” i przechodzimy do Trybu pisania (2). Zadaniem uczniów jest zapisanie na tablicy tego, co się wyświetla. Uczniowie mogą się konsultować w grupach (pamiętajcie, że do tablicy za każdym razem podchodzi inna osoba z drużyny). Na koniec wspólnie z uczniami, używając Wordlist z końca działu w książce ucznia, sprawdzamy poprawność zapisanych słów.
To samo możemy zrobić z Ćwiczeniem pisowni (3) – z tym, że uczniowie zapisują to, co słyszą. 
 
Mówię Wam – zabawa i nauka murowane! 🙂 Musicie się przygotować, że podczas wykonywania tego zadania, będzie głośno, uczniowie będą ściągać od siebie, ale co z tego? Jeśli to ma pomóc w nauce! O, i jak będą współpracować to też się liczy! 🙂
 
📖 📖 📖 📖 📖
 
Zestawy pojęć z „Repetytorium Ósmoklasisty” możecie wykorzystywać na Waszych zajęciach zawsze: na rozgrzewkę, jako wprowadzenie, jako urozmaicenie zajęć czy ich podsumowanie. Quizlet sprawdzi się również jako zadanie domowe (moi uczniowie np. walczą ze sobą w Dopasowania).
 
A jeśli chcecie poznać bliżej nową publikację wyd. Macmillan, z której korzystam, zajrzyjcie TUTAJ i TUTAJ.
 
Bawcie się quizletowo z Repetytorium!
 
 
— wpis sponsorowany —
 
 
EDIT: Zapraszam Was do nowej grupy na fb – ANGIELSKI: EGZAMIN ÓSMOKLASISTY, w której będziemy dzielić się pomysłami, materiałami i znaleziskami związanymi z egzaminem! 🙂
 
EDIT 2: Cały QUIZLET do „Repetytorium Ósmoklasisty” jest dostępny tu:

Udostępnij ten wpis

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Kategorie
Archiwum wpisów
Sprawdź ostatnie wpisy
Subscribe
Powiadom o
guest

9 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
mini english blog
mini english blog
13 marca 2018 12:18

Cu-Do 🙂 Dziękuję!

Kasia z made by kate
Kasia z made by kate
13 marca 2018 12:58

Mam nadzieję, że się przyda 😉

Karolina Lubas
Karolina Lubas
13 marca 2018 16:23

Od razu lekcja staje się ciekawsza! A Quizlet jest świetnym narzędziem 🙂

Kasia z made by kate
Kasia z made by kate
13 marca 2018 17:15

Jak widać, można go wykorzystać nie tylko indywidualnie 🙂

Danuta Matczuk
Danuta Matczuk
18 marca 2018 17:11

Zachęcam do skorzystania z opcji Quizlet Live – uczniowie potrzebują smartfony lub tablety – rywalizują w grupach, które dobierane są losowo przez aplikację. Po każdej rozgrywce następuje podsumowanie – analiza trafnych i błędnych odpowiedzi. Rewelacyjny drilling na lekcji.

Kasia z made by kate
Kasia z made by kate
19 marca 2018 17:44

To na pewno super opcja. Niestety nie we wszystkich szkołach uczniowie mogą używać smartfony lub tablety (np. u mnie), a QL dostępny jest w wersji płatnej. Chciałam, żeby z powyższych ćwiczeń mogli skorzystać wszyscy 🙂 Ale bardzo dziękuję za komentarz – może ci, co mogą skorzystają z QL 🙂

Unknown
Unknown
26 maja 2018 20:36

Nieziemska aplikacja jam ten blog, dla tego lubię i blog, i aplikację.

Kasia z made by kate
Kasia z made by kate
27 maja 2018 14:22

Bardzo mi miło 😀

Martyna0180
Martyna0180
10 kwietnia 2019 14:53

Polecam sprawdzić portal z testami online na egzamin ósmoklasisty http://www.egzamin-8klasa.pl/egzamin-osmoklasisty/

9
0
Would love your thoughts, please comment.x