Słownictwo na… 5, a nawet i więcej!

 

Słownictwo w nauczaniu języków obcych jest bardzo ważnym elementem. W podręcznikach pojawia się często mnóstwo słówek, które nie zawsze wchodzą łatwo do głowy. Uczniowie potrzebują naszego wsparcia, ponieważ nie wszyscy potrafią zakuwać. Jak im w tym pomóc?

Moi uczniowie wiedzą, że mogą zajrzeć do podręcznika lub słownika, jeśli mają taką potrzebę. Ale też to, czego wymagam, pojawia się na Quizlet – dzieci chętnie tam zaglądają i lubią tę aplikację wykorzystywać w domu i na zajęciach (są zaangażowani, aktywni, kreatywni). A w jaki sposób to robię, możecie sprawdzić TUTAJOczywiście niezawodne są również flashcards, memo, bingo itd.

 

Ale jak jeszcze można wprowadzić słownictwo?

Załóżmy, że podajemy słowo główne, a pod nim zapisujemy 3 dodatkowe słowa, np. TIE – shirt, suit, collar lub BUNK BED – children, two, sleep. Można się domyślić, co te słowa znaczą? Myślę, że tak!

 

A jak można słownictwo powtórzyć?

Przede wszystkim nie tak samo, jak je wprowadzaliśmy – chodzi o to, by uczniów nie zanudzić. Choć czasem warto wracać do tego, co się już robiło, w szczególności, gdy dane ćwiczenie spodobało się – jeśli tak jest, to nawet trzeba to wykorzystać! 🙂

Wiem, że każdy z Was może mieć swoje zdanie na ten temat, ale według mnie powtórki powinny być trochę wyzwaniem, a trochę zabawą – po prostu czymś przyjemnym nie tylko dla uczniów, ale i dla nauczyciela. Super by też było, gdybyśmy nie musieli się do tego specjalnie przygotowywać! I wyobraźcie sobie, że jest to możliwe! Ale po kolei…
 
W jednym z wpisów przedstawiłam swoje zdanie nt. „Repetytorium Ósmoklasisty” wyd. Macmillan. TUTAJ możecie poznać je bliżej, jeśli jeszcze nie mieliście okazji. Na rynku pojawiło się też „Repetytorium do szkół ponadpodstawowych”, z którego nie korzystam, bo nie uczę w tej grupie wiekowej, ale bardzo spodobała mi się gra „Forbidden Words”, o której pisała Kasia z bloga Enjoy EnglishZnajdziecie u niej aż 20 pomysłów na wykorzystanie tej gry, a dodatkowo Xero Brothers przygotowali jeszcze 10! Wow! Aż 30 pomysłów na jedną grę!
 
I właśnie w związku z pojawieniem się „Forbidden Words” często padało pytanie o taką grę do „Repetytorium Ósmoklasisty”. Bardzo się cieszę, że wydawnictwo nie przeszło obojętnie obok tego pytania i… z moim małym udziałem stworzyliśmy „Don’t Say It!” 🙂
 
 
Jak widać, pudełko nie jest duże, a mieści w sobie aż 80 kart! 1 karta to 4 hasła z czterech różnych działów z repetytorium, czyli aż 320 haseł łącznie! Każdy dział to 20 wybranych słów. Oczywiście każdy unit to też inny kolor:
 
 
Zapewne zwróciliście uwagę na to, że w repetytorium znajduje się 14 działów, a w grze pojawiło się ich 16. Dorzuciliśmy 2 dodatkowe działy – powtórzenie ze wszystkich unitów (wybraliśmy 20 słów) oraz część This is Britain, czyli „kulturówka” (nazwy świąt, miejsc itp.), której nie może zabraknąć na naszych zajęciach.
 
Co jest głównym celem tej gry?
Podajemy definicję słowa głównego bez używania słów podanych po tym słowem. Dzięki temu uczniowie są „zmuszeni” do myślenia, a najlepsze w tym wszystkim jest to, że jest to dla nich zabawą – kombinują, jak mogą, by nie użyć słów zakazanych 🙂
Poza tym mam dla Was inne pomysły do wykorzystania kart na zajęciach i zaangażowania uczniów (możecie pobrać w PDF, wydrukować i schować do pudełka):
 
 
Tę super karciankę możecie oczywiście zakupić:
 
 
 
A może macie ochotę zawalczyć o nią w konkursie?
Jeśli tak, to zapraszam do grupy ANGIELSKI: EGZAMIN ÓSMOKLASISTY. Już w najbliższy weekend pojawi się tam konkurs, w którym będzie można zgarnąć jeden z siedmiu fajnych zestawów z grą w roli głównej 😉
 
A kto już ma swoją grę?
 
 
— wpis sponsorowany —

Udostępnij ten wpis

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Kategorie
Archiwum wpisów
Sprawdź ostatnie wpisy
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x