Shapes & Colours – gra podłogowa

Kształty i kolory to tematy, które bardzo często powtarzają się na zajęciach w przedszkolu czy w klasach I-III szkoły podstawowej. Postanowiłam to wykorzystać do stworzenia gry „Shapes & Colours”, która stawia na wprowadzanie lub powtarzanie słownictwa czy gramatyki. Grę zaprezentowałam podczas wrocławskiej edycji warsztatów 4pack pomysłów. Spodobała się uczestnikom szkolenia, dlatego postanowiłam podzielić się nią również z Tobą 🙂 Mam nadzieję, że ta gra podłogowa przypadnie Ci do gustu 🙂

Jeśli obserwujesz made by kate na Facebooku lub Instagramie, to zapewne kojarzysz te piękne kolorowe kleksy. Tak – to te, przy których straciłam prawie wszystkie nerwy – jednak wycinanie tak nieregularnych kształtów nie zostanie moim hobby 😉 Dzięki nim powstała gra podłogowa Shapes & Colours. Ale do rzeczy…

Co jest potrzebne do stworzenia gry "Shapes & Colours"?

  • kolory na patyczkach laryngologicznych (u mnie kleksy),
  • kształty na patyczkach laryngologicznych – koniecznie białe,
  • duże kolorowe kształty (takiej wielkości, pod którymi schowasz np. flashcards w formacie A5),
  • opcjonalnie: karteczki z napisami START i FINISH
  • flashcards, word cards, zdania do uzupełniania, czasowniki nieregularne – to, co chcesz robić ze swoimi uczniami – od Ciebie zależy, co tam ukryjesz 🙂
Shapes & Colours

Ilość:

(Jeśli chcesz w swojej grze wykorzystać więcej kolorów i kształtów, to oczywiście możesz to robić)

  • kolory na patyczkach: u mnie 4  – u Ciebie może być ich więcej,
  • kształty na patyczkach: u mnie 4 – możesz przygotować więcej,
  • duże kolorowe kształty: u mnie – 4×4 czyli 4 koła w każdym kolorze (1x żółty, 1x zielony, 1x czerwony, 1x niebieski), 4 trójkąty w każdym kolorze, 4 prostokąty w każdym kolorze i 4 kwadraty w każdym kolorze.

"Shapes & Colours - gra podłogowa" - jak grać?

Nauczyciel rozkłada duże kształty w dowolnej kolejności na podłodze (w takiej odległości od siebie, by uczniowie mogli się poruszać między nimi) – tworzy się gra podłogowa. UWAGA: nie trzeba rozkładać wszystkich kształtów na podłodze – nauczyciel może dostosować ilość swoich potrzeb.

WERSJA 1: Nauczyciel chowa np. karty obrazkowe pod każdym kształtem na podłodze. Uczniowie siadają w kole blisko kształtów. Nauczyciel wybiera jeden kolor i jeden kształt na patyczku, pokazuje je i mówi do ucznia siedzącego obok np. Marta, go to the yellow circle. Uczeń, do którego polecenie zostało skierowane, podchodzi do odpowiedniego kształtu, odkrywa go, a następnie np. nazywa to, co widzi na karcie obrazkowej. Następnie ten sam uczeń wybiera kolejny kształt na patyczku i kolor i kieruje polecenie do wybranego kolegi lub koleżanki. Zabawa trwa do momentu, aż wszystkie karty obrazkowe zostaną odkryte.

  • zabawa sprawdzi się przy wprowadzaniu lub powtarzaniu np. słownictwa,
  • idealna do przeprowadzenia w grupach przedszkolnych i klasach I-III

WERSJA 2: Nauczyciel chowa np. karty obrazkowe jedynie pod kilkoma kolorowymi kształtami i dzieli grupę na dwie drużyny. Do gry podłogowej podchodzi pierwsza osoba z drużyny 1 – wybiera kolor i kształt na patyczku, kierując w dane miejsce swoją drużynę, np. Go to the red triangle. Drużyna 1 sprawdza, czy jakaś karta ukryła się pod czerwonym trójkątem. Jeśli tak – zyskują 1 punkt za wskazanie dobrego miejsca i 1 punkt za poprawne nazwanie tego, co ukryło się pod kształtem. Jeśli nie – tracą kolejkę. Następnie do planszy podchodzi kolejna osoba, ale tym razem z drużyny 2. Wykonuje dokładnie tę samą czynność, co jej poprzednik. Gra kończy się, kiedy wszystkie karty obrazkowe zostaną znalezione i poprawnie nazwane.

  • podczas gry uczniowie ćwiczą umiejętność komunikacji,
  • drużyny nie muszą działać naprzemiennie – np. drużyna 1 ma najpierw 5 ruchów, a później drużyna 2.

WERSJA 3: Nauczyciel chowa karty obrazkowe pod kilkoma kształtami na podłodze. Dodaje karty z napisami START i FINISH i dzieli klasę na kilka mniejszych grup, np. 3-osobowe. Zadaniem uczniów jest przejście przez grę, zbierając jak najwięcej kart obrazkowych po drodze z miejsca oznaczonego napisem START do miejsca z napisem FINISH. Oczywiście uczniowie używają kolorów i kształtów na patyczkach. Można ograniczyć liczbę ruchów np. do 10.

  • w tej wersji nauczyciel może wykorzystać również stoper – np. każda drużyna ma 90 sekund na przejście „planszy”,
  • ta wersja sprawdzi się w starszych grupach, od III klasy.

Wydaje mi się, że gra jest naprawdę prosta do stworzenia. A najlepsze jest to, że „Shapes & Colours – gra podłogowa” jest uniwersalna i można wykorzystać ją przy wielu tematach i w różnych grupach wiekowych. Dodatkowo zajmuje niewiele miejsca – wszystko mieści się w jednej teczce!

Po raz kolejny w „Shapes & Colours” zagramy podczas warsztatów 4pack pomysłów – tym razem w Toruniu 🙂

Udostępnij ten wpis

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Może Ci się spodobać:

Dodaj komentarz

Close Menu