HIGH 5: 5 outdoor games with chalk

Wielkimi krokami zbliżają się wakacje – czas przygód, podróży, odpoczynku. W związku z tym w ramach TRZECIEJ już edycji akcji High 5 – przybij piątkę z blogującymi anglistkami, w której mam przyjemność uczestniczyć po raz pierwszy, zapraszamy na nasze blogi – dzisiaj przybijamy piątkę z przedwakacyjnymi i wakacyjnymi zajęciami!

Zastanawialiście się czasami, co robić z dziećmi, kiedy materiał został już przerobiony, macie dość kserówek, jest piękna pogoda lub macie prowadzić zajęcia wakacyjne, a nie chcecie zamykać dzieci w sali z zeszytami ćwiczeń…?

Mam dla Was idealne rozwiązanie! Wyjdźcie z dzieciakami na dwór. Jednak zanim opuścicie szkołę, zabierzcie ze sobą: dobry humor i… KREDĘ!
Muszę się Wam przyznać, że będąc dzieckiem lubiłam „bazgrać” kredą czy kawałkami cegły (mieszkam obok cegielni, hihi!) po murach, drodze czy chodniku. Mogłam to robić godzinami! 🙂

Dlatego dziś przedstawiam Wam 5 podwórkowych zabaw i gier językowych z użyciem kredy, dzięki którym m.in. spędzicie miło czas, powtórzycie słownictwo czy… oderwiecie dzieci od komputera 🙂 

#1 SIDEWALK PICTURE

Powtórzcie z dziećmi nazwy części ciała oraz przymiotniki (long, small itp.). Dzieci pracują w parach. Jedno dziecko otrzymuje kredę i rysuje to, co drugie mówi, np. Draw a big head, Draw a small nose itd. Później się zmieniają.

Żródło: education.com
Moje rady:
– możecie podać dzieciom instrukcje na kartkach, z których będą czytać (albo na lekcji poprzedzającej wyjście z klasy, niech same przygotują takie opisy),
– zanim zaczniecie, dzieci mogą przygotować słownik z częściami ciała – rysują i podpisują,
– ze starszymi uczniami skupcie się na trudniejszych rzeczach, tj. Draw a big ship sailing on the sea. Albo… dajcie im obrazki, które muszą jak najdokładniej opisać rysującemu partnerowi. Później porównują swoje dzieła z obrazkami 🙂

#2 RAINBOW CIRCLE

Do tej gry oprócz kredy Waszym uczniom przydadzą się karty obrazkowe lub wyrazowe. Uczniowie rysują tęczowe plansze – wszyscy mają te same kolory kredy.
Dzieci stoją wewnątrz ‚planszy’ i układają karty obrazkowe/wyrazowe na konkretnych kolorach: Put the car on blue lub A car – blue. Gdy mają już rozmieszczone karty na odpowiednich polach, podawajcie im polecenia, np. Jump on a car. Dzieci skaczą na dany kolor z obrazkiem/wyrazem i wracają na miejsce. Następnie dodajecie wyrazy w odpowiedniej kolejności: Jump on a car and a doll, Jump on a car, a doll and a ball itd. Zerkaj, czy uczniowie stają na dobrych polach.
Źródło: toddlerapproved.com
Moje rady:
– niech dzieci wcześniej przygotują karty obrazkowe/wyrazowe,
– używajcie różnych poleceń np.: jump, stomp, sit down, dance itd. U
rozmaici to zabawę. Ale pamiętajcie – jeśli chcecie powtórzyć np. nazwy członków rodziny – może niech dzieci nie siadają na babci, czy nie skaczą po tacie – lepiej będzie, jak staną obok nich  🙂
– starajcie się brać czynny udział w zabawie – narysujcie swoje koła, miejcie swoje karty; pozwólcie dzieciom wydawać polecenia – niech poczują się ważne i odnajdą w Was partnerów do nauki i zabawy 🙂

#3 CHALK LETTERS

Gra dla małej grupy uczniów. Dzieci przygotowują ‚literkową planszę’, a Wy obok niej wypisujecie kategorie, np. toys, animals, clothes itp.
Pierwsze dziecko zamyka oczy i rzuca kredą na listę kategorii. Jeśli kreda upadła np. na (lub najbliżej) toys, oznacza to, że uczeń porusza się w tej kategorii.
Podaje słowo z wylosowanej kategorii, np. ball i skacze po literkach (czasami musi przebiec), literując dany wyraz B-A-L-L. Kiedy skończy, schodzi z ‚planszy’ i kolejne dziecko losuje kategorię dla siebie.
Źródło: pinterest.com

Moje rady:

– grajcie z dziećmi,
– ustalcie, że słowa z danych kategorii nie mogą się powtarzać,
– jeśli dzieci będą miały problem z literowaniem, zachęćcie ich kolegów z grupy, by im pomagali, to też pomoże utrzymać Wam dyscyplinę – dzieci muszą się skupić.

#4 CHALK CHILD

Zabawa ta jest dziecinnie prosta! Dzielicie klasę na 3-4-osobowe zespoły. Dzieci odrysowują jedną osobę z grupy, a później ją ‚dekorują’ 🙂 Następnie obok ‚kredowej’ postaci, wypisują jak najwięcej wyrazów opisujących ją, np. long hair, short legs, small feet… Wyrażenia i wyrazy mają być dla Waszych uczniów pomocą przy późniejszym ustnym opisaniu postaci.
Źródło: happyhooligans.ca

Moje rady:
– nie zabijajcie w dzieciach kreatywności; jeśli dorysują ogon – będą miały pole do popisu przy opisywaniu, jeśli nałożą na głowę ‚ludzika’ swoją czapkę – też OK,
– spacerujcie między grupami, rozmawiajcie z dziećmi, zadawajcie im pytania,
– przy dzieleniu na grupy, zwracajcie uwagę na uczniów słabszych i mocniejszych.

#5 HOPSCOTCH

A na koniec ulubiona gra moich uczniów (i moja). Przygotujcie ‚klasy’ i kategorie słownictwa, które chcesz powtórzyć. Podobnie jak w #3 dzieci rzucają kredą losując kategorię. Skaczą po wszystkich polach, podając słownictwo z danej kategorii. Czyli jeśli narysujecie 10 pól, dziecko musi skoczyć po wszystkich podając 10 słów, jeśli 8 pól to 8 słów itd.
Żródło: allthingswithpurpose.com

Moje rady:

– ilość pól gry dostosujcie do poziomu grupy,
– jeśli macie liczną klasę, przygotujcie więcej plansz, podzielcie klasę na grupy i pozwólcie się im wykazać wiedzą; zdolni uczniowie mogą zostać osobami pomagającymi słabszym uczniom,
– w starszych klasach kategoriami mogą być czasy; uczeń losuje np. Present Simple i skacząc po polach opisuje swój dzień.


* * * * * * * * * *

Niniejszy post powstał w ramach akcji High 5, w której wzięło udział jeszcze 11 blogujących anglistek. Zajrzyjcie do nich i pozostawcie po sobie ślad w postaci komentarza – będzie im na pewno baaardzo miło 🙂

👉 English Tea Time – 5 gier i zabaw dla uczniów na poziomie A2/B1

👉 Ewa Szymkowiak – Londyn w pięciu smakach

👉 Little English Playground – Let’s go on holiday!


* * * * * * * * * *

I jak? Wyciągniecie kredę na podwórkowe lekcje? A jak podoba się Wam trzecia edycja akcji High 5 – przybij piątkę z blogującymi anglistkami?


Udostępnij ten wpis

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Może Ci się spodobać:

Ten post ma 19 komentarzy

  1. Super pomysły nie tylko na majowo-czerwcowe zajęcia, ale również na kolonijne zabawy 🙂

  2. Moim faworytem są chalk letters. To się szóstoklasiści zdziwią jak zgodzę się na wyjście na dwór. :))) Hopscotch też super! Przekonałaś mnie do wyjścia z klasy! 😉

  3. Dzieci bardzo lubią zajęcia z kredą 🙂 U mnie się jeszcze sprawdziła wielka wykreślanka narysowana kredą na chodniku. Podzieliłam uczniów na dwie drużyny, każda z nich robiła wykreślankę dla przeciwnika, a potem zrobiliśmy zawody, która drużyna znajdzie wszystkie słówka jako pierwsza 🙂

  4. W sumie można je wykorzystać też w ciągu roku, jak trafimy na ładną pogodę 🙂

  5. Bardzo się cieszę 🙂 Ja mam Hopscotch nawet w klasie na wielkim papierze pakowniczym 🙂

  6. Wakacyjne zajęcia na dworze – mega, a z takimi pomysłami to czysta przyjemność! Super zestawienie 😊

  7. Przypomniało mi się moje dzieciństwo 🙂 Chalk letters muszę koniecznie wypróbować!

  8. Dziękuję 🙂 W czerwcu chciałabym częściej organizować lekcje na dworze 😉

  9. Dużo ruchu przy tym jest 🙂 Ja też gram z dziećmi. Fitness przy okazji 😊

  10. Super pomsył na wpis i świetne propozcyje 🙂 Nic, tylko łapać za kredę 😉

Dodaj komentarz

Close Menu