5 pomysłów na chińskie zdrapki

Jeden z bardzo znanych chińskich sklepów to ogromna kopalnia materiałów dla nauczycieli (nie tylko) języków obcych. Oczywiście i ja skusiłam się na zamówienie kilku rzeczy. Jedną z nich są zdrapki, które można wykorzystać na wiele sposobów. W tym wpisie chcę Ci pokazać 5 prostych pomysłów na wykorzystanie zdrapek z Chin.

Pomysł 1 - praca z tekstem

Praca z tekstem często była dla moich uczniów wyzwaniem. W tym roku, mam nadzieję, zmieni się to 🙂 Raz na jakiś czas mam zamiar wykorzystywać zdrapki, które ich na pewno zainteresują. 

Czego potrzebujesz? Zdrapki, tekst (np. w podręczniku) oraz ten sam tekst przepisany przez Ciebie (może być ręcznie lub na komputerze, możesz też go skserować, ale pamiętaj o prawach autorskich – rób to tylko i wyłącznie na własny użytek).

Po wcześniejszym wprowadzeniu, podziel uczniów na grupy 3-4-osobowe (możesz skorzystać z moich sposobów na podział klasy na grupy). Następnie poproś uczniów, by dokładnie zapoznali się z tekstem z podręcznika, by zwrócili uwagę na słownictwo czy gramatykę. Kiedy będą już gotowi, poproś ich, by zamknęli podręczniki i rozdaj każdej grupie teksty ze zdrapkami (zdrapkami zaklej to, co wg Ciebie jest istotne w danym tekście). Uczniowie po raz kolejny czytają tekst, ale tym razem muszą przypomnieć sobie, jakie słowa ukryły się pod zdrapkami. Swoje odpowiedzi zapisują gdzieś z boku. Kiedy wypiszą już wszystko, zdrapują zdrapki i sprawdzają swoje odpowiedzi.

TIP

Proponuję zalaminować teksty i dopiero później przyklejać zdrapki. Dzięki temu będą trwalsze i wykorzystasz je podczas innych ćwiczeń i skorzysta z nich więcej klas/grup.

Pomysł 2 - definicje/opisy

Twoi uczniowie nie znają jakiegoś słowa? Niech podadzą jego opis, definicję. Oprócz tego, że pomaga to w ćwiczeniu umiejętności pisania czy mówienia, to dodatkowo w ten prosty sposób uczeń może kształtować pewność siebie („Potrafię powiedzieć aż tyle!”).

Czego potrzebujesz? Słownictwo na małych karteczkach (np. z poprzedniej lekcji, działu) – 3 słowa na każdej (dla każdego ucznia; słownictwo może się powtarzać), czyste kartki i oczywiście zdrapki.

Ćwiczenie możesz przygotować sam/-a, ale ja jestem za tym, by działali uczniowie. Każdy uczeń losuje karteczkę z trzema słowami, a następnie na kartce przygotowuje definicję do każdego z nich wg schematu: definicja – wolne miejsce na odpowiedź kolegi/koleżanki – prawidłowa odpowiedź zaklejona zdrapką, np. a building for living in, usually where only one family lives – __________ – house (zdrapka). Po przygotowaniu trzech zagadek, uczniowie zamieniają się kartkami (wcześniej możesz podzielić ich na pary) i rozwiązują „zdrapkowe zagadki” – najpierw wpisują swoje odpowiedzi w puste miejsca, a kiedy skończą – zdrapują zdrapki, by sprawdzić, czy prawidłowo rozwiązali zagadki.

Dzięki temu, że uczniowie sami przygotowują opisy/definicje, to łatwiej będzie im je zapamiętać i możliwe, że nauczą się nowych słów.

TIP

W zależności od tego, na jakim poziomie są Twoi uczniowie, możesz przygotować im słowniki. To samo zadanie możesz wykonać też z młodszymi uczniami, wcześniej przygotowując definicje/opisy, a ich zadaniem będzie dopisanie słów i sprawdzenie odpowiedzi znajdującej się pod zdrapką.

Pomysł 3 - quiz

Zdrapki idealnie nadają się do stworzenia quizu dla uczniów młodszych i tych starszych. Taka forma nauki na pewno się im spodoba! Zachęcam do tego, by takie quizy tworzyli uczniowie – dzięki temu będą pracować z danym materiałem i więcej zapamiętają.

Czego potrzebujesz? Zdrapki, kartki/zeszyty uczniów i wybrane słownictwo.

Do stworzenia quizów ogranicza Cię tylko wyobraźnia. Możesz np. stworzyć quizy:

  • egzaminacyjne, np. na reakcje językowe,
  • na tłumaczenia zdań lub słownictwa,
  • na uzupełnianie zdań np. poprawną formą czasownika nieregularnego,
  • na rozumienie tekstu,
  • jako podsumowanie materiału z danego działu.

W grupie, w której podzieliłam się zakupem z Chin, pani Katarzyna podzieliła się pomysłem na zadania matematyczne – również do wykorzystania na lekcjach językowych:

Pomysł 4 - taboo

Na pewno spora grupa nauczycieli zna grę karcianą Taboo. Jeśli jej nie znasz, to możesz zapoznać się z grą, którą współtworzyłam – powstała na podobnych zasadach, co Taboo: zobacz grę.

Czego potrzebujesz? Dowolną grę Taboo, zdrapki.

Przed zajęciami zaklej słowa główne na kartach, następnie podziel uczniów na pary i każdej z nich daj jedną kartę. Daj im chwilę na przygotowanie się: ich zadaniem jest przedstawienie klasie zakrytego słowa, które muszą… przewidzieć, bo nie widzą go – jest zaklejone zdrapką. W jego opisie używają m. in. trzech słów pozostałych na karcie (w zasadach Taboo tych słów używać nie mogą). Kiedy padną odpowiedzi ze strony klasy, para, która przedstawiała dane słowo, sprawdza, czy dobrze przewidziała słowo główne – zdrapuje zdrapkę.

Pomysł 5 - planszówki

Chyba każdy lubi gry planszowe! Ja zachęcam do tworzenia ich.

Czego potrzebujesz? Karteczki samoprzylepne, zdrapki, kolorowe magnesy (jako pionki), kostka. Mogą przydać się również karty obrazkowe.

Jak w prosty sposób stworzyć grę z karteczek, pisałam w tym wpisie (pkt 2 – gra tablicowa): 

Dodatkowo przygotuj karteczki (nie naklejaj ich na tablicę) z punktacją, np. +2 pkt, -1 pkt dla przeciwników itd. Zaklej punktację zdrapkami. Uczniowie poruszają się po polach. Kiedy staną na któreś z nich i odpowiedzą prawidłowo, losują zdrapkę z punktacją. Na pewno spodoba im się ta forma 🙂

TIP

Oczywiście w tę grę mogą grać uczniowie będący na różnych poziomach zaawansowania - wszystko zależy od Ciebie, jakie zagadnienia zamieścisz na karteczkach samoprzylepnych, np. może być to gramatyka, słownictwo, reakcje językowe itd.

Zamiast zdrapek możesz wykorzystać po prostu korektor. Stosuj go najlepiej na zalaminowane materiały (łatwiej się zdrapuje).

A Ty korzystasz ze zdrapek? Chętnie poznam dodatkowe pomysły 🙂

Udostępnij ten wpis

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Może Ci się spodobać:

Dodaj komentarz

Close Menu